Communicatiestijl NZa verontrust mondzorg
De gezamenlijke beroepsorganisaties in de mondzorg willen met de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) in gesprek over het communicatie- en mediabeleid van de toezichthouder. Volgens de branche zet de NZa de verhouding tussen consument en zorgverlener onder druk.
De KNMT, ANT, NVM en ONT stellen in een brief aan de NZa de vraag of de toezichthouder zich voldoende bewust is van de neveneffecten van haar communicatie-uitingen op de relatie tussen patiënt en zorgverlener. De media-inzet en de tone of voice in de berichtgeving van de NZa kunnen gevolgen hebben voor het vertrouwen van de consument in hun zorgverlener, aldus de betrokken brancheorganisaties.
Directe aanleiding voor de brief is het persbericht ‘Wees alert als uw tandarts een toeslag vraagt’, waarmee de NZa deze zomer de zorgconsument opriep alert te zijn op de correctheid van nota's en vooral attent te zijn op mogelijk niet geoorloofde toeslagen. Dit bericht heeft onder patiënten tot veel verontruste reacties geleid. De beroepsorganisaties willen graag met de NZa in gesprek om aan de hand van dagelijkse ervaringen te illustreren wat neveneffecten kunnen zijn.
(Bron: Skipr, 31 augustus 2015)