Consumentenbond pakt ‘suikerpraatjes’ aan
De Consumentenbond vindt dat levensmiddelenfabrikanten eerlijker moeten communiceren over suiker in hun producten en lanceert daarom de actie Suikerpraatjes.
Bart Combée, directeur Consumentenbond: "Toen wij etiketten eens goed gingen bestuderen kwamen we 50 verschillende namen tegen die fabrikanten gebruiken in plaats van het woord suiker. Ook gebruiken fabrikanten misleidende claims op producten waar veel suiker inzit. Ze noemen iets een 'verantwoord tussendoortje', terwijl eenderde van het product uit suiker bestaat. Dat moet echt veranderen!" Op de speciale Suikerschandpaal staat een aantal van de meest in het oog springende voorbeelden.
Sommige fabrikanten vermelden op hun verpakking 'zonder toegevoegd suiker', maar stoppen wel geconcentreerd appel- of druivensap in hun product. Dit is wettelijk niet toegestaan omdat dit sap zo veel suiker bevat dat de voedingswaarde gelijk staat aan gewone suiker. De Consumentenbond gaat er bij deze fabrikanten op aandringen om dit soort claims te verwijderen. Als de fabrikanten daar geen gehoor aan geven, is het aan de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit om in te grijpen. Er zijn ook fabrikanten die de mazen van de wet opzoeken en allerlei marketingtrucs gebruiken om hun product, vol suiker, aan de man te brengen. Ook die fabrikanten gaat de Consumentenbond met de actie Suikerpraatjes aanpakken.
(Bron: Consumentenbond, 21 januari 2014)