e-Health niet per se medicijn voor betere zorg
De zorg moet worden verbeterd en e-health-technologieën worden dan vaak als oplossing voorgesteld. Deze technologie moet patiënten een actievere rol en zorgverleners meer inzicht in elkaars behandelplannen geven. Meer e-health zou de zorg ook fors goedkoper maken. Werkgeversorganisatie VNO-NCW en MKB-Nederland denken bijvoorbeeld dat jaarlijks ruim 1,5 miljard euro aan zorgkosten kan worden bespaard door te investeren in deze ‘slimme’ zorg.
Maar is e-health wel zo gemakkelijk en effectief? Promovenda Laura Visser onderzocht deze vraag in een pilot bij patiënten met de ziekte van Parkinson. Ze stelde vast dat patiënten gemiddeld gemakkelijker contact maken met hun zorgverleners in een digitale omgeving, maar dat ze tegelijk bang te zijn om te veel van deze vrijheid gebruik te maken. Visser; “De patiënten worden ook meer verantwoordelijk gemaakt voor hun eigen zorg. Dat is echt niet voor elke patiënt een goede ontwikkeling. De eHealth-technologie houdt bestaande normen in stand en verhult complexe machtsprocessen – het lijkt makkelijk maar dat is het niet, en ook als je hem of haar kunt mailen blijft een arts op afstand staan van de patiënt.”
De grootste kanttekening die sociologe Visser plaatst bij het gebruik van nieuwe technologieën in de gezondheidszorg, is dat ze voornamelijk geschikt lijken te zijn voor een selecte groep mondige patiënten die toch al actief is. Dit vergroot de ongelijkheid tussen patiënten. “Als deze technologieën ontwikkeld en geïmplementeerd blijven worden, moeten we ook investeren in het verkleinen van de ongelijkheid tussen patiënten om écht de zorg op grote schaal te verbeteren.”
(Bron: Radboud Universiteit, februari 2017)