Enquête Orthokosten: patiënt moet meer informatie krijgen
Meer dan de helft van de patiënten vindt dat zij onvoldoende zijn geïnformeerd door de orthodontist over de verschillende behandelmogelijkheden en de kosten van orthodontische apparatuur. Dit blijkt uit de resultaten van het Meldpunt Orthokosten, dat de Consumentenbond opende in samenwerking met de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa).
Zeshonderd ouders van orthodontiepatiënten vulden de enquête op het Meldpunt Orthokosten in. Ruim een kwart van de ondervraagden gaf aan nooit een schriftelijke (of digitale) offerte te hebben ontvangen. De NZa vindt dit ernstig. Zorgverleners in de mondzorg zijn verplicht een offerte af te geven voor behandelingen die duurder zijn dan 250 euro.
De NZa neemt de resultaten van de enquête mee in haar toezicht op de sector. Duidelijke informatie is cruciaal voor patiënten om bewust te kunnen kiezen.
(Bron: NZa, 26 april 2015)