Informatie voorkomt oplopende zorgkosten, niet marktwerking
De zorg kan beter én goedkoper worden als ziekenhuizen medische informatie, patiëntgegevens en bedrijfsinformatie slim combineren. Wel zijn er nog obstakels om deze informatie te gebruiken. Dit blijkt uit het eerste uitvoerige onderzoek naar het gebruik van ‘case mix informatie’ door ziekenhuismanagement. Econoom Franck Asselman volgde de invoering ervan in het Academisch Medisch Centrum (AMC) tussen 2006 en 2014.
Asselman ontwierp en evalueerde voor het AMC instrumenten om keuzes te maken op grond van verschillende soorten informatie, de zogenoemde case-mix informatie. Deze case-mix informatie lijkt een oplossing lijkt om ziekenhuismanagers betere keuzes te laten maken over wie ze het beste kunnen behandelen en hoe. Maar om verschillende redenen kan deze aanpak nog onvoldoende worden benut. Asselman geeft als voorbeeld: “Artsen willen hun keuzes afstemmen met partners in de regio - maar dat mag niet zomaar van de mededingingsregels”. Dit staat haaks op waar academische ziekenhuizen voor staan: samenwerken en in overleg werken aan beste oplossing voor patiënt.
Een ander probleem is dat ziekenhuizen ieder jaar met alle verzekeraars afspraken moeten maken over prijzen en omzetvolume. “Soms weet je pas in oktober wat je waarvoor krijgt. Het ziekenhuis kan dus 10 maanden lang niet kiezen op basis van vergoeding,” zegt Asselman.
Ook hebben medische managers niet altijd de kennis om de case-mix informatie te interpreteren, ze zijn er immers niet voor opgeleid. Of de kwaliteit van de data is niet op orde.
Toch is het al een hele verbetering vergeleken met de oude situatie, vindt de econoom. “Sinds de invoering van de marktwerking hebben we meer zicht op de inhoud van de zorg en weten we beter wat de kosten en baten van behandelingen zijn. Dit levert echt betere beslissingen op en besparing op de zorgkosten waar het kan.”
(Bron: Radboud Universiteit, 15 februari 2017)