× ABONNEREN

Online snoepspelletjes wakkeren eetlust aan

7 januari 2016 Geen reacties

Gedragswetenschapper Frans Folkvord onderzocht in een onderzoek de effecten van verstopte online voedselreclame op het eetgedrag van meer dan duizend kinderen. Tweederde van de kinderen in de basisschoolleeftijd spelen minstens eens per week een spelletje op internet dat is gemaakt om een (snacks- en snoep)merk onder de aandacht te brengen. Uit het onderzoek blijkt dat slechts 6% van de kinderen in de gaten heeft dat het om reclame gaat. Kinderen die een online spelletje speelden waarin een voedselreclame zat verwerkt, aten kort daarna 55% meer van het snoep dat ze werd aangeboden dan kinderen die een online spelletje speelden waarin een speelgoedreclame zat verwerkt.

"Anders dan op de televisie, waar je duidelijk afgebakende reclameblokken hebt zodat je je kunt wapenen tegen de verleiding, is reclame op internet vermengd met andere dingen. Op websites van voedselfabrikanten staan spelletjes waarbij kinderen bovendien de optie krijgen om spelletjes aan vriendjes door te sturen."

Overigens maakt het niet uit of de spelletjes over snoep gaan of over fruit: als er een spelletje over eten was gespeeld, werd er daarna meer gesnoept. Kinderen aten in 5 minuten pauze na het spelen van de eetgames 72 kcal meer (16 M&M’s of 10 colaflesjes) dan kinderen in de controle condities.

Hoewel in het onderzoek geen verband werd gevonden tussen snoepen en een hoger BMI 2 jaar later, had de keuze voor de snack wel een effect: kinderen die ervoor kozen om hun honger te stillen met een appel in plaats van snoep, hadden 2 jaar later een lager BMI dan kinderen die voor snoep kozen. "Deze kinderen hebben kennelijk geleerd om een gezondere keuze te maken."

Folkvord pleit ervoor om voedselreclames voor kinderen te verbieden. Aan een advies voor de Europese Unie van die strekking wordt gewerkt.

(Bron: Radboud Universiteit, 15 december 2015)

Winkelmandje

Er zitten geen programma's in het winkelmandje