Suikeraccijns lijkt in Mexico te werken
Na de invoering van een ‘suikeraccijns’ in Mexico, begin 2014, is de verkoop van suikerhoudende frisdranken met ongeveer 6% gedaald, en dan vooral onder de arme bevolkingsgroepen. De verkoop van flessen water was ongeveer 4% hoger dan wanneer de trend van eerdere jaren zich had voortgezet.
Dit blijkt uit een onderzoek van januari 2012 tot januari 2015 onder 6.253 huishoudens in de grote steden van Mexico (BMJ. 2016;352:h6704). Mexico heeft een van de hoogste prevalenties van diabetes mellitus, overgewicht en obesitas ter wereld.
De extra belasting op suikerhoudende frisdranken bedroeg 1 peso (5 cent) per liter, een prijsverhoging van rond de 10%. Een consumptiedaling van 6% komt overeen met ongeveer 12 ml/capita per dag. Deze daling zette in direct na de invoering van de belasting, en liep snel op tot 12% na een jaar (17% onder de armere bevolking).
Uit ander onderzoek blijkt dat prijsverhogingen van bijvoorbeeld tabak en alcohol op de lange termijn een groter effect hebben dan op de korte termijn. De onderzoekers zijn daarom optimistisch dat de frisdrankconsumptie in Mexico verder zal afnemen. Economische modelberekeningen hadden voorspeld dat de accijns ten minste 20% van de verkoopprijs zou moeten zijn om de consumptie te doen dalen. Dat de armere bevolking het consumptiepatroon het sterkst aanpast, betekent daarnaast dat de belasting niet regressief werkt, zoals gevreesd.
In de winkels en media zijn ‘agressieve’ reclamecampagnes om het marktaandeel van suikerhoudende frisdranken te behouden, maar het effect daarvan is volgens de onderzoekers onduidelijk.
(Bron: Ned Tijdschr Geneeskd, 12 februari 2016)