Tandartspatiënten tevreden, maar het kan nog beter
Patiënten zijn over het algemeen tevreden over hun tandarts. Ze geven de tandarts en de tandartspraktijk gemiddeld een 8,2 als rapportcijfer. Mondhygiënisten scoren met een 8,1 ook heel goed. Dat blijkt uit onderzoek van patiëntenfederatie NPCF.
Maar 2% van de respondenten in het onderzoek geeft de eigen tandarts een cijfer lager dan 6. En meer dan 10% van de respondenten geeft zelfs een 10.
Uit het onderzoek van de NPCF komen ook verbeterpunten naar voren. Vooral de informatievoorziening van tandartsen en mondhygiënisten kan beter. Zo geeft de helft van de tandartsen die een behandeling beginnen die meer gaat kosten dan 250 euro geen prijsopgave aan de patiënt, terwijl dit wettelijk is verplicht. Ook willen patiënten graag meer overleg over voor- en nadelen van behandelingen en over alternatieven.
Patiënten die van tandarts wisselen geven aan soms met onverwachte behandelingen te worden geconfronteerd. Dat komt onder meer door verschil van aanpak tussen tandartsen onderling; voor mondproblemen zijn vaak meerdere oplossingen mogelijk. De oprichting van een richtlijneninstituut voor de mondzorg moet deze behandelvariatie tussen tandartsen gaan verkleinen. In richtlijnen wordt vastgelegd wat de best bewezen behandeling is.
De NPCF constateert dat lager opgeleiden minder vaak een tandarts bezoeken dan hoger opgeleiden. De NPCF wijst er ook op dat kwetsbare mensen steeds langer thuis blijven wonen. Zorgverleners moeten daarom extra alert moeten zijn op de mondzorg bij deze groep ouderen.
(Bron: NPCF, 11 juni 2016)