× ABONNEREN

Toelatingsprocedures medische student tegen het licht

22 januari 2016 Geen reacties

Voor universiteiten is het van belang om alleen de studenten met de beste kansen om de studie succesvol af te ronden te selecteren. De vraag is wat toelatingsprocedures daaraan bij kunnen dragen. In een promotieonderzoek werden die toelatingsprocedures van verschillende medische studies tegen het licht gehouden. Bestudeerd werden de persoonlijkheidskenmerken, beroepsinteresses en studieverwachtingen van aspirant-studenten die zich hebben aangemeld voor de toelatingsprocedures van medische studies en de invloed daarvan op de studieprestaties voorafgaand aan het klinische gedeelte van de opleidingen.

De belangrijkste bevindingen in het onderzoek waren dat er 4 subgroepen aspirant-studenten konden worden geïdentificeerd op basis van beroepsinteresses, interesse in prestigieuze beroepen en scores op zelfdiscipline, zelfwerkzaamheid en sociale activiteit. De grootste verschillen tussen de verwachtingen van de aspirant-studenten en de ervaringen van de studenten die reeds geneeskunde studeren betroffen verschillen in de hoeveelheid studietijd, de noodzaak tot het uit het hoofd leren van feiten, de praktische focus van de studie en de beschikbare tijd om alle leerstof te begrijpen. Niet-cognitieve factoren verklaarden extra variantie in studiesucces bovenop het cognitieve niveau van studenten bij aanvang van de studie. Verder lieten zelfdiscipline en zelfwerkzaamheid positieve effecten zien, terwijl gerichtheid op sociale activiteiten een negatief effect opleverde. De beroepsinteresses en prestigegerichtheid van studenten geneeskunde bleken ten slotte samen te hangen met de geaspireerde werkomgeving (huisarts, specialist in een privépraktijk, specialist in een ziekenhuis, wetenschappelijk onderzoeker en tandarts).

(Bron: Rijksuniversiteit Groningen, 18 januari 2016)

Winkelmandje

Er zitten geen programma's in het winkelmandje