× ABONNEREN

Behandelangst en alexithymie, onderzoek naar angstleerprocessen

  • Inleiding
  • Verschil in aan- en afleren van angst
  • Invloed van alexithymie op aan- en afleren van angst
  • Conclusie
  • Literatuur

Samenvatting

Mensen met alexithymie hebben moeite met het herkennen en beschrijven van gevoelens, hebben weinig fantasie en hebben een denkpatroon dat voornamelijk gericht is op feitelijkheden en minder op innerlijke beleving. Het komt bij ongeveer 1 op de 10 mensen voor en dus ook in de tandartsstoel. Er is een positief verband gevonden tussen alexithymie en het ontwikkelen van behandelangst. Met behulp van een angstconditioneringsexperiment kan het aanleren (acquisitie) en het afleren (extinctie) van angst worden bestudeerd. Om meer kennis over deze leerprocessen bij mensen met alexithymie te verkrijgen werd een dergelijk experiment uitgevoerd onder 32 mensen met extreme behandelangst, van wie 13 met (mogelijke) alexithymie. Het bleek dat tijdens het experiment relatief weinig angstconditionering plaatsvond. Dat lag mogelijk aan de aversieve stimulus en de context waarin het experiment werd afgenomen. Wel kwam naar voren dat voor de mensen met alexithymie mogelijk een fysieke uitkomstmaat een betere indicator voor angst is dan een subjectieve score op een VAS.

Auteursinformatie

  • N. van der Zwaag1, N.A. Leen2, J.M.P. Baas3, C.M.H.H. van Houtem4,5
  • Uit 1het Centrum Bijzondere Tandheelkunde Vogellanden in Zwolle, 2het Expertisecentrum Militaire GGZ en UMC Utrecht, 3de vakgroep Psychologische Functieleer, Faculteit Sociale Wetenschappen, van de Universiteit Utrecht, 4de Stichting Bijzondere Tandheelkunde in Amsterdam en 5de Sectie Maatschappij en Mondgezondheid van het Academisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam (ACTA)
  • Datum van acceptatie: 26 september 2022
  • Adres: mw. N. van der Zwaag, CBT Vogellanden, Hyacinthstraat 66A, 8013 XZ Zwolle
  • n.van.der.zwaag@vogellanden.nl

Winkelmandje

Er zitten geen programma's in het winkelmandje