Restauratieve behandelingen komen bij tuchtcolleges niet vaak aan de orde. De aard van de klachten en de uitspraken daarover en de visie op cariës die daaruit spreekt, zijn echter zorgwekkend. Veelal betreft het gevallen van vermeende nalatigheid omdat niet of te laat restauraties zijn vervaardigd. Werken volgens de moderne opvattingen aangaande cariësmanagement, waarbij een ziektegericht, minimaal invasief beleid wordt aanbevolen, zou kunnen leiden tot een groter risico op verwijten van nalatigheid. Zoals op veel terreinen is de oplossing gelegen in een goede documentatie en een goede communicatie met de patiënt. Een goede documentatie bestaat uit registratie van cariësbeoordeling en van preventief management, inclusief risicoanalyse en monitoring. Daarnaast is training in cariësdetectie, -diagnostiek, en -behandeling noodzakelijk om zo tot meer uniformiteit in cariësmanagement te komen.
Complaints concerning restorative treatments at disciplinary tribunals are relatively rare. The nature of the complaints, the judgements, and the implicit view on caries management are, however, a cause of concern. Usually, the complaints are on alleged negligence because lesions were not or were too late restored. Modern caries management concentrating on disease control rather than on damage repair and its minimally invasive nature could be reasons of complaints concerning perceived negligence. As usual, careful documentation of findings, diagnostics, risk assessment, and monitoring decisions and good patient communication are decisive in preventing complaints. However, post-graduate education of dentists in caries detection, diagnosis, and management is needed to reduce the variability of caries care provided.
Auteur(s) |
M.C.D.N.J.M. Huysmans
F.J.M. Roeters N.J.M. Opdam |
---|---|
Rubriek | Thema: Parodontologie |
Publicatiedatum | 1 juni 2009 |
Editie | Ned Tijdschr Tandheelkd - Jaargang 116 - editie 6 - juni 2009 ; 291-297 |
Er zitten geen programma's in het winkelmandje