Voor edentate patiënten is op dit moment de behandeling met een implantaatgedragen overkappingsprothese in de onderkaak en een conventionele volledige prothese in de bovenkaak de eerste keus. Om die reden zou deze behandeling een vast onderdeel van de studie tandheelkunde moeten zijn. Bij de meeste opleidingen tandheelkunde in de wereld is dat echter (nog) niet het geval, ook niet bij de Nederlandse opleidingen. In dit artikel is een redactionele kolom van een internationaal tijdschrift die over dit onderwerp gaat, bewerkt en van commentaar voorzien. Vastgesteld wordt dat een onderwijsprogramma aanpassen altijd moeilijk is, zeker als het al overvol is, maar dat dit niet mag betekenen dat een standaardbehandeling dan maar niet tot de competenties van een afgestudeerde tandarts behoort.
This article is focusing on incorporation of implant overdentures into the dental curriculum. For mandibular edentulism, an implant-retained overdenture should nowadays be considered a first choice for prosthodontic care, if not the standard of care. Yet, it is not incorporated in practical teaching today. Curriculum change is always difficult. The needs of our patients specifically, and those of society generally, should be primarily drivers of innovation of the curriculum. Therefore, Dutch dental schools should make sure that graduated students are experts in analyzing edentulous patients’ problems, in considering possible treatments, and in carrying out the standard of care.
Auteur(s) | M.A.J. van Waas |
---|---|
Rubriek | Visie |
Publicatiedatum | 1 september 2005 |
Editie | Ned Tijdschr Tandheelkd - Jaargang 112 - editie 9 - september 2005 ; 330-331 |
Er zitten geen programma's in het winkelmandje