Het beroep van mondhygiënist is veranderd sinds de introductie van verticale taakherschikking. Deze verandering heeft echter nog niet geresulteerd in een optimale samenwerking tussen tandartsen en mondhygiënisten. Vier typische kenmerken van verticale taakherschikking worden als invloedrijke factoren beschouwd ten aanzien van samenwerking en acceptatie van verticale taakherschikking: de transitie van een hiërarchische werkrelatie naar een meer functionele werkrelatie, competentie en sociale status gerelateerd aan opleidingsniveau, de relatie tussen verticale taakherschikking en professionele identiteit en het ervaren nut van taakherschikking. Handvatten voor onderwijsontwikkeling worden gebaseerd op wetenschappelijke literatuur en geïllustreerd met een voorbeeld uit het tandheelkunde curriculum van Groningen. Hoewel interprofessionele samenwerking op dit moment nog niet optimaal lijkt te zijn, bestaan er wel inzichten voor het versterken van de interprofessionele samenwerking tussen tandartsen en mondhygiënisten. Echter, meer aanknopingspunten zijn nodig. Vooral de paradox tussen professionele identiteit en interprofessionele samenwerking heeft nog weinig wetenschappelijke aandacht gekregen.
The occupation of dental hygienist has changed since the introduction of vertical task redistribution. However, this change has not yet resulted in an optimal collaboration between dentists and dental hygienists. Four typical characteristics of vertical task redistribution are considered to be influentialfactors with respect to collaboration and the acceptance of vertical task redistribution: the transition from a hierarchical work relation to a more functional work relation, educational level as related to competence and social status, the relation between vertical task redistribution and professionalidentity and the perceived usefulness of interprofessional collaboration and task redistribution. Implications for educational developmentare based on scientific literature and are illustrated by an example from the dental curriculum in the Dutch city of Groningen. Even though interprofessional collaboration does not seem to be optimal at the present time, there are insights that suggest ways of improving interprofessional collaboration between dentists and dental hygienists. However, more clues are needed. In particular, the paradox between professional identity and interprofessional collaboration has not yet received much scientific attention.
Auteur(s) |
J.J. Reinders
N.G. Blanksma |
---|---|
Rubriek | Thema: Onderwijsvernieuwingen in opleidingen tandheelkunde |
Publicatiedatum | 1 juni 2012 |
Editie | Ned Tijdschr Tandheelkd - Jaargang 119 - editie 6 - juni 2012 ; 317-322 |
DOI | https://doi.org/10.5177/ntvt.2012.06.12110 |
Er zitten geen programma's in het winkelmandje