De Simodont® is een virtuele leeromgeving voor tandheelkundestudenten die tot doel heeft de voorbereiding van studenten op de patiëntenbehandeling uit te breiden en te optimaliseren zodat de overgang in het onderwijs van prekliniek naar kliniek vloeiender verloopt. De Simodont® maakt het mogelijk om studenten realistische klinische problemen aan te bieden. Er kan daardoor uitgebreider geoefend worden dan in de prekliniek met fantoomhoofden. Ook biedt de Simodont® een veilige leeromgeving waarin ongelimiteerd fouten kunnen worden gemaakt zonder nadelige consequenties voor student en patiënt. De simulator en het lesmateriaal op de computer zijn gekoppeld, waardoor het mogelijk is theoretisch en praktisch onderwijs te integreren. Voor toepassing in de Simodont® zijn virtuele gebitselementen gecreëerd, met en zonder pathologie, om onbeperkt op te kunnen oefenen. De toekomstige mogelijkheden voor de Simodont® bieden veel perspectief voor het onderwijs aan studenten, voor bij- en nascholing en voor re-integratie van tandartsen.
The Simodont® is a virtual learning environment for students of dentistry which is intended to expand and optimize the preparation of students for the treatment of patients so that the transition in education from pre-clinic to clinic is reduced. The Simodont® makes it possible to offer students more realistic clinical problems. In that way, students can practice much more extensively than they can in the pre-clinic on phantom heads. The Simodont® also provides a safe learning environment in which unlimited mistakes can be made without unfortunate consequences for the student and patient. The simulator is coordinated with reading material on a computer, which makes it possible to integrate techniques and theory in dental education. Virtual teeth, with and without pathology, have been created for application in the Simodont®, to allow unlimited possibilities for practice. The future possibilities for the Simodont® offer many opportunities for students in dental education, for supplementary and post-graduate education and for the re-integration of dentists in their profession.
Auteur(s) |
I.R. de Boer
D.R. Bakker P.R. Wesselink J.M. Vervoorn |
---|---|
Rubriek | Thema: Onderwijsvernieuwingen in opleidingen tandheelkunde |
Publicatiedatum | 1 juni 2012 |
Editie | Ned Tijdschr Tandheelkd - Jaargang 119 - editie 6 - juni 2012 ; 294-300 |
DOI | https://doi.org/10.5177/ntvt.2012.06.12105 |
Er zitten geen programma's in het winkelmandje