Conventionele adhesief bruggen zijn aan weerszijden van de dummy voorzien van een adhesiefvleugel. Als gevolg daarvan worden de pijlerelementen door het aanbrengen van een adhesiefbrug star met elkaar verbonden. Het belasten van de pijlers of de dummy van een adhesiefbrug leidt daardoor tot wrikkende krachten in het cement. Eénvleugelige adhesiefbruggen zijn per definitie cantileverbruggen en hebben theoretisch gezien minder last van wrikkende krachten bij belasting. Langetermijnonderzoek naar de overleving van éénvleugelige cantilever adhesiefbruggen is nauwelijks voorhanden. De resultaten van onderzoek naar de overleving van conventionele adhesiefbruggen verschillen opmerkelijk tussen Europa enerzijds en de Verenigde Staten en Japan anderzijds. Deze verschillen worden verklaard en toegelicht. Cantilever en conventionele adhesiefbruggen worden met elkaar vergeleken op basis van 8 publicaties die sinds 1991 over dit onderwerp zijn verschenen. Geconcludeerd kan worden dat in Nederland de adhesiefbrug ten onrechte een slechte naam heeft, terwijl het een voorspelbare en betrouwbare restauratie blijkt te kunnen zijn. Hoewel diverse auteurs concluderen dat cantilever adhesiefbruggen het in vergelijkbare situaties beter doen dan de conventionele adhesiefbruggen, is verder onderzoek naar de levensduur van dit type brug geboden.
Conventional resin-bonded bridges are designed with adhesive surfaces on both sides of the dummy. As a consequence both abutment teeth are rigidly connected to each other. Loading of the abutment teeth or dummy will lead to wringing forces in the cement. Adhesive bridges with one adhesive surface are actually cantilever bridges. Theoretically this type of bridges will be less prone to wringing forces due to loading. However, long term research into the performance of cantilever resin-bonded bridges (RBBs) is hardly available. The results of research into the longevity of conventional RBBs differ remarkably between Europe, and the United States and Japan. These differences are discussed in this article. This article compares the fixed-fixed design RBBs with the cantilever RBBs. The differences are discussed based on eight articles, the earliest being published in 1991, which are dedicated, completely or partially, to the subject of cantilever adhesive bridges. One can conclude that in The Netherlands RBBs are wrongly considered to be unreliable. On the contrary, they appear to be reliable and predictable restorations provided their preparations meet the right standards. Although a number of authors conclude that cantilever RBBs are performing better than their fixed-fixed design counterparts in similar situations, further research is needed concerning the longevity of this type of adhesive brigdes.
Auteur(s) |
A. van Dalen
A.J. Feilzer |
---|---|
Rubriek | Onderzoek en wetenschap |
Publicatiedatum | 1 april 2003 |
Editie | Ned Tijdschr Tandheelkd - Jaargang 110 - editie 4 - april 2003 ; 143-148 |
Er zitten geen programma's in het winkelmandje