In 2010 werd de vernieuwde 3-jarige masterfase ingevoerd, waardoor de opleiding tandheelkunde een 6-jarige studieduur kreeg. In Nijmegen werd hieraan inhoud gegeven door naast het bestaande curriculum een profielprogramma te plaatsen. Gekozen werd voor 3 profielen, waaronder het Chirurgisch Profiel. Hiermee wordt ernaar gestreefd dat de meer complexe behandelingen en behandelingen bij medisch gecompromitteerde patiënten kunnen worden uitgevoerd door het deel van de 6-jarig opgeleide tandartsen die het Chirurgisch Profiel volgden. Aan de hand van een enquête werden de ervaringen van studenten binnen dit profiel getoetst. In een tweede enquête, gehouden 1 jaar na het afstuderen van de student, werd gevraagd of de geleerde competenties nog steeds werden toepast. Geconcludeerd wordt dat het opleiden van masterstudenten in de tandheelkundige chirurgie tot hoge tevredenheid leidt. Tevens blijkt dat 93% van de studenten van het Chirurgisch Profiel ook tijdens het eerste jaar als tandarts de geleerde vaardigheden uitoefent en zelfs wil uitbouwen door middel van het volgen van gerichte nascholing.
In 2010, the revised 3-year master’s programme was introduced in the Netherlands, which meant that the full programme of dental education was extended to 6 years. In Nijmegen, this was structured to include a set of profile programmes, next to the existing curriculum. Three profiles were chosen, one of which was the Surgical Profile. The aim of this programme was that the more complex procedures and the treatment of medically compromised patients would be carried out by those students in the 6-year educational programme who participated in the Surgical Profile. The experiences of students following this profile were evaluated by means of a questionnaire. In a second questionnaire, distributed 1 year after the students had graduated, respondents were asked whether they were still making use of the skills that they had been taught. The conclusion was that the training of master’s students in dental surgery results in a high degree of satisfaction. The study revealed moreover that 93% of the students who completed the Surgical Profile put the skills they had been taught to use during the first year as dentists and even wanted to build on that knowledge by means of relevant post-graduate courses.
Auteur(s) |
G.J. Meijer
E.M. Bronkhorst N.H.J. Creugers |
---|---|
Rubriek | Onderzoek en wetenschap |
Publicatiedatum | 5 juni 2015 |
Editie | Ned Tijdschr Tandheelkd - Jaargang 122 - editie 6 - juni 2015; 343-377 |
DOI | https://doi.org/10.5177/ntvt.2015.06.15124 |
Er zitten geen programma's in het winkelmandje