Het toepassen van een klinische richtlijn behoeft ondersteuning in de praktijk. Het systematisch implementeren van evidencebased richtlijnen in de mondzorgpraktijk is echter geen gemeengoed. Het Kennisinstituut Mondzorg biedt de mogelijkheid om bij het opzetten van een richtlijn al rekening te houden met mogelijke bevorderende en belemmerende factoren. Deze factoren, die betrekking hebben op de richtlijn en de mondzorgpraktijk, zijn de ingrediënten voor een implementatieprogramma op maat met wetenschappelijke basis. Onderdeel van elk implementatieprogramma zijn de kwaliteitsindicatoren afgeleid van een klinische praktijkrichtlijn. Deze indicatoren worden afgestemd op enerzijds de specifieke doelen van een klinische praktijkrichtlijn (patiëntveiligheid, effectiviteit, doelmatigheid, patiëntgerichtheid, tijdigheid, toegankelijkheid) en anderzijdsde verschillende gebruikers, zoals patiënten, zorgaanbieders, zorgverzekeraars en toezichthouders. Deze kwaliteitsindicatoren geven zicht op het volgen van de richtlijnen, het resultaat van een behandeling en het succes van de implementatiestrategie, allemaal met als doel het verbeteren van de kwaliteit van de mondzorg.
Adherence to clinical guidelines requires support in practice. However, systematic implementation of evidence-based guidelines is not common practice in oral healthcare. The Knowledge Institute Oral Care (KiMo) offers the opportunity to take into account potential barriers and facilitators during the development of evidence-based clinical practice guidelines. These factors which are relevant to the guideline and the oral healthcare practice provide the ingredients for a tailor-made programme of implementation that has a scientific basis. Elements of any implementation programme are the quality indicators derived from the oral healthcare guidelines. These indicators should fit, on the one hand, the specific goals of the guidelines (patient safety, effectiveness, efficiency, patient-centred, timeliness, accessibility) and, onthe other hand, the various perspectives of the different stakeholders, such as patients, caregivers, health insurers and inspectorate. These quality indicators provide information on adherence to the guidelines, the results of a certain treatment and the success of the implementation strategy, all with the aim to improve the quality of oral healthcare.
Auteur(s) |
J.C.C. Braspenning
T.G.P.H. Mettes W.J.M. van der Sanden M.J.P. Wensing |
---|---|
Rubriek | Onderzoek en wetenschap |
Publicatiedatum | 6 maart 2015 |
Editie | Ned Tijdschr Tandheelkd - Jaargang 122 - editie 3 - maart 2015; 148-155 |
DOI | https://doi.org/10.5177/ntvt.2015.03.14251 |
Er zitten geen programma's in het winkelmandje