Om op basis van bewijs een beargumenteerde behandelbeslissing te kunnen nemen, biedt het concept ‘evidence-based handelen’ een oplossing om uit de groter wordende hoeveelheid klinisch wetenschappelijke informatie de juiste kennis te selecteren. Het vraagt vaardigheid om dit concept (combineren van het best beschikbare klinisch wetenschappelijke bewijs, ervaring en kunde van de tandarts en voorkeuren van de patiënt) in de praktijk te brengen. Om de student voor te bereiden op de latere praktijkuitoefening, heeft de opleiding tot tandarts in Nijmegen het evidence-based handelen vanaf het eerste studiejaar opgenomen in het studieprogramma. De ervaringen van zowel studenten als docenten zijn gematigd. Vermoedelijk is de reden hiervan dat veel klinische behandelbeslissingen nog op grond van ervaring en routine (kunnen) worden genomen. De uitdaging is om het evidencebased handelen de basis te laten zijn van ‘een leven lang leren’.
To be able to make a well founded clinical decision on the basis of evidence, the concept of ‘evidence based practice’ offers a solution by making it possible to select the appropriate knowledge from the increasing amount of scientific clinical information. Competence is required to put the concept (combining the best available scientific clinical evidence, experience and skills of the dentist and preferences of the patient) into practice. To prepare the undergraduate student for future clinical practice, the Nijmegen dental school has adopted evidence based practice to be implemented from the first year of dental training. The experiences of both students and lecturers are modest. The probable reason is that many clinical decisions are (can be) taken on the basis of experience and routine. The challenge is to base life-long learning on the practice of evidence based dentistry.
Auteur(s) |
C.M. Kreulen
T.G. Mettes W.J.M. van der Sanden A.J. de Rijk |
---|---|
Rubriek | Thema: Onderwijsvernieuwingen in opleidingen tandheelkunde |
Publicatiedatum | 1 juni 2012 |
Editie | Ned Tijdschr Tandheelkd - Jaargang 119 - editie 6 - juni 2012 ; 307-311 |
DOI | https://doi.org/10.5177/ntvt.2012.06.12119 |
Er zitten geen programma's in het winkelmandje