Voor u ligt het vertrouwde Nederlands Tijdschrift Voor Tandheelkunde. Helemaal zoals u dat gewend bent en dat, zoals u ook gewend bent, is gevuld met tandheelkundig nieuws, peerreviewed onderzoek, casuïstiek, excerpten en uiteraard ook een kennistoets. Niets nieuws.
Wat wel nieuw is, is dat er een nieuwe hoofdredacteur en een adjunct-hoofdredacteur zijn aangesteld. Mijn naam is James J.R. Huddleston Slater en ik ben vanaf 1 november hoofdredacteur van het NTVT. Ik voer deze functie samen met adjunct-hoofdredacteur Maurits de Kuijper uit.
Casper Bots heeft de afgelopen 5,5 jaar samen met de (bureau)redactie met groot enthousiasme inhoud en vorm gegeven aan het NTVT. De podcasts en webinars waren een welkome en onmisbare aanvulling op de inhoud van het tijdschrift. Nu heeft hij het stokje aan ons overgedragen. En we staan te popelen. We hebben allebei een lange geschiedenis met het tijdschrift. Mijn eerste wetenschappelijke publicatie ooit was in het NTVT van 1996 en Maurits ontving in 2021 de NTVT Debuutprijs. We lezen het NTVT al sinds we afstudeerden (Maurits in 2014 en ik in 1997). We zijn trots op dit tijdschrift en we willen er graag aan bijdragen.
Maar we zien ook dat de wereld om ons heen verandert. In deze veranderende wereld is de stroom tandheelkundige informatie die op talloze manieren op ons afkomt alleen maar groter aan het worden. Neem Instagram met prachtig gefotografeerde casus die niet dagelijks, maar zo je wil, elk uur of zelfs elke minuut worden ververst soms zelfs met een how-to of een mooie video. En dat is niet alles, ook via de browser komt er van alles binnen: tandheelkundige blogs, websites (zoals Style Italiano) en zelf apps helpen je vooruit. En laten we de informatie en marketing vanuit de fabrikanten niet vergeten.
(Fotograaf: Joost Hoving)
Deze laagdrempelige toegang tot informatie is een mooie ontwikkeling, maar wij zien ook een kloof ontstaan tussen wat er online wordt beweerd en wat er evidencebased is. Soms wordt met zoveel stelligheid een en ander beweerd dat de lezer welhaast moet aannemen dat deze bewering klopt. Maar als je dan echt gaat zoeken, vind je geen enkel of hoogstens heel mager bewijs.
En laten we eerlijk zijn: hoe vaak zoeken we wetenschappelijke informatie die ons bereikt helemaal uit? Via de browser even PubMed openen is nog tot daaraantoe, maar het stopt meestal bij het lezen van de samenvatting van de gevonden artikelen. Vaak scannen we dan alleen even de recentste 20 hits (alsof de laatstverschenen artikelen de beste zouden zijn). Het volgende probleem is dat het daadwerkelijk downloaden van een artikel bijna nooit gratis is en dan moet het ook nog worden gelezen en worden beoordeeld op kwaliteit. Dat is een ontmoedigend proces, waarbij het heel logisch is dat een klinisch werkende mondzorgverlener hierbij afhaakt.
En daar ligt nu precies de mooie uitdaging waar NTVT voor staat. Want wij zien NTVT als hét Nederlandse kennisplatform voor de tandheelkunde. NTVT wil jou als lezer, nog meer dan nu, bij de hand nemen en je laten zien wat de onderbouwing is van je klinische beslissingen en je dagelijks klinisch handelen. En ook de klinische casuïstiek die we langs zien komen op allerlei (sociale) media koppelen aan echte feiten, vanuit nationale, maar ook internationale publicaties. Als nieuwe hoofdredactie mogen Maurits en ik deze weg verder inslaan en vormgeven.
En dat geldt niet alleen voor de papieren versie. NTVT wil een stapje verder gaan. In een wereld waarin we zien dat papier steeds minder wordt gebruikt, moeten we ook aan de digitale kant van NTVT spijkeren. Het doel is van NTVT.nl een kennisbank te maken zodat je de informatie en onderwerpen die voor jou relevant zijn snel en eenvoudig kunt terugvinden.
Dit is onze uitdaging. Geef ons een beetje tijd, maar weet dat we gestart zijn. Morgen is al begonnen.
Meer lezen? Log in of word abonnee
Auteur(s) |
J.J.R. Huddleston Slater
M.C.F.M. de Kuijper |
---|---|
Rubriek | Redactioneel |
Publicatiedatum | 6 december 2022 |
Editie | Ned Tijdschr Tandheelkd - Jaargang 129 - editie 12 - december 2022; 543 |
Er zitten geen programma's in het winkelmandje