Preventieve instructies zijn voor patiënten van fundamenteel belang voor een goede mondgezondheid op de lange termijn. Het doel van dit onderzoek was inzicht te verkrijgen in de motivatie van tandartsen, werkend bij de English National Health Service (NHS), voor het geven van preventieve begeleiding of instructies aan patiënten. De onderzoekers gebruikten de Q-methode waarbij de deelnemende tandartsen geacht worden stellingen met betrekking tot preventieve begeleiding te rangschikken van ‘meest mee eens’ tot ‘meest mee oneens’. Deze methodologie vereist slechts een relatief klein aantal participanten voor een valide resultaat. In dit onderzoek beoordeelden 26 tandartsen 36 stellingen. Na analyse van de resultaten werden er 3 tandartsprofielen gemaakt.
De tandartsen in profiel 1 vonden preventie belangrijk, maar achtten de financiële waardering en de te spenderen tijd belemmerende factoren in de uitvoering hiervan. Profiel 2 schetste tandartsen die overtuigd waren van preventie en het wilden toepassen. Echter, deze tandartsen bleken preventieve voorlichting enkel te geven aan de patiënten die in hun perceptie voldoende gemotiveerd zijn. Het laatste profiel betrof tandartsen die veel tijd en aandacht aan preventie besteedden. Zij hadden behoefte aan meer professionele begeleiding en meer richtlijnen.
De onderzoekers concluderen dat van de tandartsen in profiel 1 en 2 de houding en persoonlijke mening over patiënten van invloed is op hun motivatie om preventie uit te voeren. Dit kan leiden tot een vergroting van de ongelijkheid in mondgezondheid. Immers, bij deze 2 profielen zullen niet alle patiënten de benodigde tandheelkundige zorg ontvangen. Door het inzicht in deze profielen kunnen de NHS- beleidsmakers hun strategieën aanpassen om preventie te verbeteren.
Auteur(s) | L.S. Kind |
---|---|
Rubriek | Excerpten |
Publicatiedatum | 3 juni 2016 |
Editie | Ned Tijdschr Tandheelkd - Jaargang 123 - editie 6 - juni 2016; 324-325 |
Er zitten geen programma's in het winkelmandje