De eindtermen van de 3 tandheelkunde-opleidingen in Nederland zijn gelijk, maar de curricula kennen onderlinge verschillen. Alle zijn gebouwd rond de pijlers wetenschappelijke scholing, medische scholing, tandheelkundige scholing en professionaliteit. Daarbinnen wordt een student opgeleid tot regisseur van het mondzorgteam. De nieuwe generatie tandartsen studeert af met veel (nieuwe) competenties en met relatief geringe klinische ervaring en heeft behoefte aan begeleiding bij het opdoen van praktijkervaring. Bovendien komt een pas afgestudeerde tandarts mogelijk in aanraking met methoden en materialen die niet tijdens de opleiding zijn onderwezen. Een tandarts met veel praktijkervaring kan het dagelijkse (routinematig) handelen kritisch toetsen aan de nieuw verworven competenties van een tandarts van de nieuwe generatie.
The 3 dental schools in the Netherlands have the same goals for their graduates, in terms of knowledge and skills, but the contents of the curricula are different. The curricula are all based on the pillars of scientific education, medical education, dental education, and professionalism. Within this construction a student is trained as the manager of an oral health team. At graduation, the new generation of dentists have many (new) competences and relatively limited clinical experience and need support in acquiring clinical experience. Moreover, dentists who have recently graduated may be faced with methods and materials to which they were not introduced in their educational programme. A dentist with considerable clinical experience can test the newly acquired competences of the new generation of dentists, with the benefit of a critical eye, against (routine) daily practices.
Auteur(s) |
A.J. de Rijk
C.M. Kreulen |
---|---|
Rubriek | Thema: Onderwijsvernieuwingen in opleidingen tandheelkunde |
Publicatiedatum | 1 juni 2012 |
Editie | Ned Tijdschr Tandheelkd - Jaargang 119 - editie 6 - juni 2012 ; 312-316 |
DOI | https://doi.org/10.5177/ntvt.2012.06.12118 |
Er zitten geen programma's in het winkelmandje