Het huidige onderwijs wordt voor een belangrijk deel verzorgd door docenten die zijn opgegroeid voor de revolutie in de informatie- en communicatietechnologie. Studenten daarentegen zijn zogenoemde ‘digital natives’: ze groeiden op omringd door digitale technologie. Studenten zijn gewend te ‘multitasken’ en verwachten in staat gesteld te worden te leren waar en wanneer ze willen. Het afstemmen van het hedendaagse onderwijs op de eigenschappen en verwachtingen van de student vereist heroverweging van de vorm en de methodologie van het onderwijs. Qua houding ten opzichte van onderwijsinnovaties zijn verschillende groepen docenten te onderscheiden, waaronder een groep die niet gemakkelijk onderwijsinnovaties accepteert. Aan opleidingen de uitdaging om het complete docentencorps te motiveren het onderwijs te transformeren naar een vorm die beter aansluit bij de huidige student. Om technologische innovaties succesvol in het onderwijs in te voeren, moeten studenten daarbij worden betrokken en moet voldoende aandacht worden besteed aan het kwalificeren van de docenten.
A significant percentage of today’s teaching staff received their professional training before the revolution in information and communication technology took place. Students, by contrast, are so-called ‘digital natives’: they grew up surrounded by digital technology. Present day students are used to multitasking and expect to be facilitated in using educational facilities regardless of time and place. Adapting higher education to present day students’ study behaviour and expectations requires reconsideration of educational form and methods. Several types of staff can be distinguished in their attitude towards technological innovation in education. Among them are staff who are reluctant in accepting innovations. Dental schools face the challenge of finding support for innovations with all their teaching staff, and to better adapt to the twenty-first century student. In order to introduce technological innovations successfully, students need to become involved and sufficient attention must be paid to qualifying instructors.
Auteur(s) |
P. Koopman
J.M. Vervoorn |
---|---|
Rubriek | Thema: Onderwijsvernieuwingen in opleidingen tandheelkunde |
Publicatiedatum | 1 juni 2012 |
Editie | Ned Tijdschr Tandheelkd - Jaargang 119 - editie 6 - juni 2012 ; 286-290 |
DOI | https://doi.org/10.5177/ntvt.2012.06.12104 |
Er zitten geen programma's in het winkelmandje