Onderwijsonderzoek heeft niet alleen laten zien dat kenmerken van leerlingen en studenten grote betekenis hebben voor studiesucces, maar ook dat de inrichting van het onderwijs verschil maakt. In essentie gaat het erom leerlingen en studenten te stimuleren tijd in leren te investeren en die tijd zo effectief mogelijk te gebruiken. Toetsing, doelgericht werken en feedback zijn daarbij van groot belang en docenten zijn de sleutelfiguren. Om onderwijs en leren beter te begrijpen, maken onderwijsonderzoekers steeds vaker gebruik van inzichten uit andere wetenschapsgebieden. Een valkuil dreigt als de resultaten van onderwijsonderzoek worden toegepast in de praktijk van het onderwijs zonder rekening te houden met de context en de specifieke eigenschappen van leerlingen, studenten en docenten. Vanwege het grote aantal factoren dat invloed heeft op het resultaat van onderwijs wordt onderwijswetenschap wel ‘de allermoeilijkste wetenschap’ genoemd.
Educational research not only showed that student characteristics are of major importance for study success, but also that education does make a difference. Essentially, teaching is about stimulating students to invest time in learning and to use that time as effectively as possible. Assessment, goalorientated work, and feedback have a major effect. The teacher is the key figure. With the aim to better understand teaching and learning, educational researchers use findings from other disciplines more and more often. A pitfall is to apply the findings of educational research without taking into consideration the context and the specific characteristics of students and teachers. Because of the large number of factors that influence the results of education, educational science is referred as ‘the hardest science of all’.
Auteur(s) |
J. van Tartwijk
E.W. Driessen C.P.M. van der Vleuten T. Wubbels |
---|---|
Rubriek | Thema: Onderwijsvernieuwingen in opleidingen tandheelkunde |
Publicatiedatum | 1 juni 2012 |
Editie | Ned Tijdschr Tandheelkd - Jaargang 119 - editie 6 - juni 2012 ; 302-305 |
DOI | https://doi.org/10.5177/ntvt.2012.06.12103 |
Er zitten geen programma's in het winkelmandje