In het proces van ‘evidence-based’ tandheelkunde moet van elk gevonden artikel dat is geselecteerd op basis van een zoekactie worden bepaald hoeveel zeggingskracht het heeft. Dit wordt gedaan op grond van het gebruikte onderzoeksontwerp. De interne validiteit hiervan geeft de mate aan waarin alternatieve verklaringen voor de gevonden resultaten verantwoordelijk kunnen zijn. Op basis van de interne validiteit kunnen onderzoeksontwerpen geplaatst worden op de zogenaamde ladder van ‘evidence’. Hoog op deze ladder staat onderzoek met veel zeggingskracht, laag op de ladder onderzoek dat veel alternatieve verklaringen toelaat. Klinisch experimenteel onderzoek (gerandomiseerd gecontroleerd onderzoek, cross-over design en split-mouth onderzoek), waarin de onderzoeker een verandering aanbrengt of een interventie pleegt en de overige factoren constant houdt, heeft een hoge interne validiteit. In observationeel onderzoek (cohortonderzoek, patiënt-controleonderzoek, cross-sectioneel onderzoek, patiëntenserie en casusonderzoek), waarin groepen vanuit de bestaande situatie worden bestudeerd en vergeleken, kan vertekening optreden, resulterend in een lagere interne validiteit, waardoor dit onderzoek lager op de ladder van evidence staat. Voor het op waarde schatten van een onderzoek is enig begrip van wat deze onderzoeksontwerpen inhouden onontbeerlijk.
In the process of evidence-based dentistry the value of each article located by means of a search action has to be determined. This is done based on the research design used. The internal validity of these designs indicates the degree to which alternative explanations might be responsible for the found results. On the basis of internal validity, research designs can be placed on the so-called ladder of ‘evidence’. Clinical experimental studies (randomised controlled trials, cross-over design and split-mouth design), studies in which the researcher introduces changes or intervenes and keeps the other factors constant, have the highest level of internal validity. Observational studies (cohort study, case-control study, cross-sectional study, patient series and case study), in which groups are described and compared in their natural habit, can introduce bias, leading to a lower level of evidence. In order to assess the value of research, it is necessary to have some understanding of what these research designs are concerned with.
Auteur(s) |
I.H.A. Aartman
C. van Loveren |
---|---|
Rubriek | Thema: Parodontologie |
Publicatiedatum | 1 april 2007 |
Editie | Ned Tijdschr Tandheelkd - Jaargang 114 - editie 4 - april 2007 ; 161-165 |
Er zitten geen programma's in het winkelmandje