Een toenemend aantal patiënten wil een orthodontische herbehandeling, terwijl de redenen daarvoor niet bekend zijn. Aan de hand van een gestandaardiseerde vragenlijst werd onderzoek gedaan naar de motivatie voor en de verwachtingen van herbehandeling alsook naar de ervaringen en de retentieprocedures bij de eerste orthodontische behandeling. Aan 100 patiënten werd gevraagd de vragenlijst in te vullen: 88% was bereid. Het opleidingsniveau van deze patiënten was hoog; meer vrouwen dan mannen verzochten om herbehandeling; tijdens de eerste behandeling werd vooral vaste apparatuur gedragen en de retentie werd zowel met uitneembare als vaste retentieapparatuur uitgevoerd; bij bijna 40% van de patiënten bleek echter geen retentie te zijn toegepast. In tegenstelling tot het initiatief voor de eerste behandeling, dat voornamelijk van de behandelaar uitging, kwam het initiatief voor herbehandeling voornamelijk van de patiënt zelf. Dit uitte zich in een hogere motivatie voor het ondergaan van een orthodontische herbehandeling. De patiënten bleken een reëel beeld te hebben van de tijdsduur en kosten die gepaard gaan met herbehandeling.
A growing number of patients go to orthodontic practices to receive orthodontic re-treatment, but their reasons for seeking re-treatment are uncertain. By means of a standardized questionnaire this study investigates the patients’ experiences with the initial orthodontic treatment, applied retention procedures, and the patients’ expectations and motivational reasons for re-treatment. In total 100 patients were asked to complete the questionnaire, 88 of them actually filled it out. The study subjects showed an above average educational level, with a considerably higher percentage of females than males seeking retreatment. Fixed appliances were used most frequently during the first course of treatment and most patients had been fitted with a removable retention plate or fixed retention wire at the conclusion of their first treatment; almost 40% of the patients did not receive any kind of retention appliance. Patients sought re-treatment mostly on their own initiative, as opposed to their initial treatment, when they were mostly referred by dentists or orthodontists. This revealed itself in patients’ high levels of motivation for re-treatment. Moreover, patients appeared to have realistic impressions of the time and cost involved in re-treatment.
Auteur(s) |
S.C. Boxum
A. Sandham Y. Ren |
---|---|
Rubriek | Onderzoek en wetenschap |
Publicatiedatum | 1 februari 2007 |
Editie | Ned Tijdschr Tandheelkd - Jaargang 114 - editie 2 - februari 2007 ; 063-68 |
Er zitten geen programma's in het winkelmandje