In de afgelopen jaren zijn diverse rapporten gepubliceerd die erop wijzen dat incidenten in zorginstellingen structureel voorkomen. In 2009 werd een landelijk onderzoek uitgevoerd om inzicht te krijgen in de patiëntveiligheid in de eerstelijnszorg, waaronder ook de zorg in tandartspraktijken. In 20 willekeurig geselecteerde praktijken werd dossieronderzoek verricht en mondzorgverleners meldden 2 weken lang de incidenten die zich voordeden. Per praktijk screenden 2 onderzoekers, met behulp van een checklist, 50 willekeurig geselecteerde dossiers over een periode van 1 jaar. In totaal kwamen in de 1.000 dossiers 8 incidenten voor (0,8%). Het melden van incidenten tijdens de 2 onderzoeksweken leverde 7 incidenten op. Nagenoeg alle incidenten betroffen diagnostiek of behandeling en hadden beperkte schadelijke gevolgen voor de patiënt. Op basis van deze uitkomsten lijkt zorgverlening in tandartspraktijken veilig, maar het begrip patiëntveiligheid leeft bij tandartsen niet of nauwelijks. Verbetering van de kwaliteit van de verslaglegging in patiëntendossiers lijkt wenselijk.
In recent years various studies have been published which indicate that adverse events in health care facilities are the result of structural factors. In 2009 a national study was carried out in the Netherlands to gain insight into patient safety in primary care settings, including general dental practices. In 20 randomly selected practices, patient records were investigated and oral care professionals reported, during a period of 2 weeks, adverse events which occurred. For each practice, 2 researchers screened, with the help of a checklist, 50 randomly selected patient records covering a period of 1 year. A total of 8 preventable adverse events were found in the 1000 patient records (0.8%). Anonymous reports made during the 2 weeks of the research period resulted in 7 adverse events. Practically all of the adverse events had to do with diagnostics and treatment and resulted in limited harmful consequences for patients. On the basis of these results, oral care in general dental practice would appear to be safe, but the concept ‘patient safety’ is not at all or only minimally active among general dental practitioners. Regarding patient safety performance, improvement in the quality of record-keeping would be desirable.
Auteur(s) |
T.G. Mettes
J.J.M. Bruers W.J.M. van der Sanden L. van Eeten-Kruiskamp R.H. van der Horst M. Harmsen M. Wensing |
---|---|
Rubriek | Onderzoek en wetenschap |
Publicatiedatum | 1 december 2010 |
Editie | Ned Tijdschr Tandheelkd - Jaargang 117 - editie 12 - december 2010 ; 628-636 |
DOI | https://doi.org/10.5177/ntvt.2010.12.10184 |
Er zitten geen programma's in het winkelmandje