Vijfentwintig jaar geleden werden patiënten met mislukte wortelkanaalbehandelingen en pijnklachten in zijn algemeenheid verwezen naar een mond-, kaak- en aangezichtschirurg voor een apicale chirurgische behandeling. Sindsdien is er veel veranderd in de benadering van moeilijke of mislukte endodontische behandelingen. Allereerst werd het vanaf 1996 voor een algemeen practicus ook financieel aantrekkelijker wortelkanaalbehandelingen uit te voeren omdat deze meer naar waarde werden gehonoreerd nadat het ziekenfondssysteem was afgeschaft. Een tweede belangrijke ontwikkeling was de komst van de tandarts-endodontoloog als gedifferentieerde mondzorgverlener die door zijn grotere kennis en kunde en door het betere instrumentarium mislukte wortelkanaalbehandelingen vaak op een niet-chirurgische manier kan herbehandelen met een goede kans op genezing.
Twenty five years ago patients with unsuccessful root canal treatments and complaints about pain were generally referred directly to an oral surgeon for apical surgery. Since then, much has changed in the treatment of these difficult or failed endodontic treatments. First, from 1996 it became financially attractive for the general practitioner to carry out root canal treatments because remuneration for them was more in keeping with their worth after the national health system disappeared in the Netherlands (in 1996). A second important development was the appearance of the dentist-endodontologist as a distinct oral healthcare professional who, due to his greater knowledge and improved technology is able to carry out corrective treatment on unsuccessful root canal treatments in a non-surgical way with a good chance of healing.
Auteur(s) | W. van Welsenes |
---|---|
Rubriek | Onderzoek en wetenschap |
Publicatiedatum | 1 mei 2012 |
Editie | Ned Tijdschr Tandheelkd - Jaargang 119 - editie 5 - mei 2012 ; 255-258 |
DOI | https://doi.org/10.5177/ntvt.2012.05.11204 |
Er zitten geen programma's in het winkelmandje