In het proces van behandelingsplanning door tandartsen in de praktijk bleek uit onderzoek bij zowel anamnestische vragen, onderzoeken als behandelingsplannen veel variatie voor te komen. De conceptuele benadering van tandartsen speelde hierbij een rol. Bij beperkte financiële middelen werd een eenvoudiger behandeling gepland. De meeste tandartsen namen bij een nieuwe patiënt een afwachtende houding aan. Een kleiner deel streefde een radicale wending na van het tot dan toe gevoerde beleid. Later onderzoek bevestigde de variatie tussen tandartsen en de rol van de conceptuele benadering. In de afgelopen 25 jaar is het kwaliteitsdenken in de zorg tot ontwikkeling gekomen. De overheid heeft hierbij met nieuwe wetgeving een belangrijke rol gespeeld. Ook in de mondzorg wordt gewerkt aan de ontwikkeling van een kwaliteitssysteem, bestaande uit professionele klinische richtlijnen en meetinstrumenten, intercollegiale toetsing van de toepassing daarvan, en borging. Hiermee wordt beoogd onverklaarde variatie tussen tandartsen te verminderen en de transparantie van de zorg voor de patiënt te vergroten.
In dental practices, many variations exist in the processes used in planning treatment, in relation not only to questions relating to the anamnesis, but also to examinations and treatment plans. The conceptual approach of dentists plays a role here. More simple treatment is planned if financial resources are limited. Most dentists adopt a wait-and-see approach with new patients. A smaller number attempts to push previous treatment policy in a radically different direction. Subsequent research has confirmed the variation among dentists and the role of conceptual approaches. In the past 25 years, the theme of quality in healthcare has emerged. New legislation by the government has played an important role here. Work is also being done in dental healthcare towards developing a quality system, made up of professional clinical guidelines and measuring instruments, peer review of their use, and guarantees. The idea behind this is to reduce unexplained variations among dentists and to increase the transparency of care for patients.
Auteur(s) | J. den Dekker |
---|---|
Rubriek | Onderzoek en wetenschap |
Publicatiedatum | 3 juli 2015 |
Editie | Ned Tijdschr Tandheelkd - Jaargang 122 - editie 7-8 - juli en augustus 2015; 378-382 |
DOI | https://doi.org/10.5177/ntvt.2015.07/08.14263 |
Er zitten geen programma's in het winkelmandje