Het doel van het proefschrift ‘Tandarts en patiëntenvoorlichting; een terreinverkenning in de (T.)G.V.O.’ was in 1979 vooral (tand)artsen, bandheelkundestudenten en mondhygiënisten inzichten en praktische mogelijkheden aan te reiken die hun in de praktijk van de patiëntenvoorlichting van nut konden zijn. In de afgelopen 25 jaar is deze lijn van denken voortgezet. Twee grote literatuuronderzoeken zijn in boekvorm gepubliceerd. Daarnaast werd een aantal onderzoeken uitgevoerd. Vastgesteld wordt dat heden ten dage individueel gerichte patiëntenvoorlichting niet meer uit de tandartspraktijken is weg te denken. Massale publiekscampagnes om de bevolking aan te zetten tot gebitsbewust gedrag worden in vergelijking met de periode 1970-1985 daarentegen thans vrijwel niet meer uitgevoerd. Tandpasta-en kauwgumreclames via radio en televisie zijn echter gebruikelijke media-uitingen geworden om de bevolking aan te moedigen deze producten te gaan gebruiken. Verder is gebleken dat de communicatie door tandartsen en de tevredenheid over de verleende mondzorg in de opinie van de patiënten nauw met elkaar zijn verbonden. Door de invoering van de Wet geneeskundige behandelingsovereenkomst heeft patiëntenvoorlichting, in vergelijking met 25 jaar geleden, nu ook een juridisch karakter gekregen.
In 1979 the thesis ‘The dentist and patient education’ was published. Based on theory and research, it was the aim of the thesis to provide physicians, dentists, dental students, and dental hygienists theoretical and practical tools to be of assistance in daily patient education. During the last 25 years the insights in patient education and shared decision making were further developed. Two literature studies were published in books. Some research projects were carried out and published in articles. Nowadays, individual based patient education is an essential part of dentists’ and dental hygienists’ daily work. When compared with the period 1970-1985, at present, multimedia campaigns on oral disease prevention are extremely scarce. Communication skills of dentists appeared to be strongly related to patients’ satisfaction of oral care delivery. In the Netherlands, the ethical principle of informed consent has been legislated in 1995 and, as a consequence, activities in the field of patient education are more juridically characterized.
Auteur(s) | M.A.J. Eijkman |
---|---|
Rubriek | Onderzoek en wetenschap |
Publicatiedatum | 1 juli 2005 |
Editie | Ned Tijdschr Tandheelkd - Jaargang 112 - editie 7 - juli 2005 ; 251-255 |
Er zitten geen programma's in het winkelmandje