Professioneel gedrag van toekomstige tandartsen is een belangrijk aandachtspunt van de opleidingen tandheelkunde. Respect voor de patiënt en diens belangen voorop stellen, betrouwbaarheid, integriteit en de grenzen van eigen vakkundigheid kennen en daarnaar handelen staan daarbij centraal. Studenten krijgen tijdens hun hele opleiding terugkoppeling over deze punten en worden hierop ook beoordeeld. Aan het Academisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam wordt (on)professioneel gedrag van studenten besproken en beoordeeld. Gedurende 5 academische jaren zijn 21 kwesties van onprofessioneel gedrag gemeld, variërend van ongedisciplineerdheid tot nalatigheid of frauduleus handelen.
The professional behaviour of future dentists is an important topic in dental curricula. Aspects of professional behaviour are, among other things: being respectful to patients, putting the interest of the patients first, reliability, integrity, and knowing one’s professional limitations and acting according to them when treating patients. Throughout the curriculum students receive feedback on their functioning with regard to professional behaviour and are also examined on those points. At the programme at the Academic Centre for Dentistry Amsterdam, experience has been gained in recent years in addressing and evaluating (un)professional behaviour among students.
Auteur(s) |
R.C. Gorter
T.S. Ong |
---|---|
Rubriek | Thema: Onderwijsvernieuwingen in opleidingen tandheelkunde |
Publicatiedatum | 1 juni 2012 |
Editie | Ned Tijdschr Tandheelkd - Jaargang 119 - editie 6 - juni 2012 ; 323-327 |
DOI | https://doi.org/10.5177/ntvt.2012.06.12112 |
Er zitten geen programma's in het winkelmandje