In september 2000 heeft de werkgroep Raamplan Tandheelkunde het rapport ‘Raamplan 2000 Tandartsopleiding. Eindtermen van de tandartsopleiding’ gepubliceerd. Tot heden is er in dit tijdschrift (gastredactioneel in januarinummer, bl.2-4) en in andere media selectief aandacht besteed aan de inhoud van dit rapport. De redactie heeft de voorzitter van de werkgroep, prof.dr. R.M.H. Schaub, gevraagd voor het Nederlands Tijdschrift voor Tandheelkunde een samenvatting te schrijven. Raamplan 2000 Tandartsopleiding bevat de landelijke eindtermen voor de afstuderende tandarts. Deze zijn gebaseerd op de toekomstige noodzaak van een breed opgeleide tandarts. In de opleiding dient de intellectuele en wetenschappelijke vorming een belangrijke plaats te krijgen. De verschillen in toepassing van onderwijskundige ontwikkelingen in de Nederlandse opleidingen maakten een éénduidige beschrijving van de eindtermen nog niet mogelijk. De eindtermen zijn daarom vanuit vier benaderingen beschreven: 1. Een profiel van de tandarts in globale termen. 2. Algemene eindtermen in de vorm van gewenste gedragingen. 3. Disciplinegebonden eindtermen. 4. Een probleemlijst. Deze laatste bevat problemen uit de dagelijkse praktijk, die als uitgangspunt voor het leerproces van een student kunnen dienen. De opleidingen zullen het Raamplan 2000 Tandartsopleiding vooral als basis voor verdere ontwikkeling gebruiken. Welk type van de beschreven eindtermen dan wel een combinatie daarvan zal worden toegepast, ligt in de toekomst besloten.
Blueprint 2000 Education of dentists in the Netherlands includes nationally developed objectives for the dentist at graduation. The changing state of oral health of the population and oral health care require a dentist trained in a broad range of dental subjects. Intellectual and scientific training should be an important aspect of undergraduate education. Developments in teaching methods support these requirements. The differences in the implementation of educational developments in the three Dutch dental schools made a uniform description of objectives not yet possible. The actual objectives therefore are presented in four different ways: (1) the profile of the dentist in broad terms, (2) general objectives by way of competencies, (3) discipline-based objectives and (4) a list of problems. These problems are derived from every day practice and can serve as starting point in the learning proces of the student. It is expected, that Blueprint 2000 Education of dentists in the Netherlands will be used as a basis for curriculum development. What type of objectives, or combinations, will be used will be seen in the future.
Auteur(s) | R.M.H. Schaub |
---|---|
Rubriek | Onderzoek en wetenschap |
Publicatiedatum | 1 februari 2001 |
Editie | Ned Tijdschr Tandheelkd - Jaargang 108 - editie 2 - februari 2001 ; 065-70 |
Er zitten geen programma's in het winkelmandje