Risico’s horen bij het verlenen van zorg en de bijbehorende logistiek. Tegenwoordig lijkt de gedachte te leven dat het verlenen van zorg risicoloos behoort te zijn. Zorgconsumenten lijken zich ook meer bewust te worden van de mogelijkheden hun ‘recht’ te halen en schadevergoedingen te eisen als de uitkomst van een geleverde zorg niet overeenkomt met de verwachte uitkomst. Belangrijke vragen daarbij zijn wat redelijk is, wat mensen mogen verwachten, wanneer er sprake is van een mislukking of verwijtbaar handelen en wanneer een negatief resultaat tot de normale risico’s behoort.
Hazards are an integral part of health care delivery and the associated logistics. Currently, the general opinion seems to be that health care delivery should be risk-free. Care consumers seem to be becoming more conscious of their ‘rights’ to receive adequate care. If the care delivered is not consistent with their expectations, people are aware of the feasibility of claiming their ‘rights’ and suing their doctor. Significant questions in this respect are what people can reasonably expect, when one can speak of failure or negligence, and in which circumstances a negative outcome is a standard hazard which should be accepted.
Auteur(s) |
M.A.J. Eijkman
C. de Baat |
---|---|
Rubriek | Thema: Parodontologie |
Publicatiedatum | 1 mei 2009 |
Editie | Ned Tijdschr Tandheelkd - Jaargang 116 - editie 5 - mei 2009 ; 223-226 |
Er zitten geen programma's in het winkelmandje