Rubberdam wordt vaak gebruikt bij restauratieve behandelingen. De basis ligt hiervoor binnen de opleidingen. Dit enquête-onderzoek bracht diverse aspecten van het rubberdamgebruik bij vijfde- en zesdejaars tandheelkundestudenten van de 3 Nederlandse opleidingen in kaart volgens het COM-B model. Dit model verklaart gedrag vanuit 3 factoren: capaciteit, gelegenheid en motivatie. In de periode februari-augustus 2022 werden 81 vragenlijsten compleet ingevuld. Er bleken significante verschillen op alle 3 de factoren. Zo voelden Nijmeegse studenten zich zekerder dan Groningse bij het aanbrengen van rubberdam in het front (capaciteit). De stimulering van rubberdamgebruik door docenten was significant minder bij Nijmeegse studenten (gelegenheid). Groningse studenten vonden rubberdam vaker belangrijker voor de levensduur van directe restauraties (motivatie). Het aanbrengen van rubberdam bij subgingivale randen werd als het lastigst ervaren en vaardigheiden omtrent wekedelenmanipulatie zou een aanvulling zijn voor de docenten. Binnen het klinisch onderwijs in Nederland is meer aandacht nodig voor deze praktische vaardigheden.
Auteur(s) |
M.C.F.M. de Kuijper
K. Tenge M.M.M. Gresnigt |
---|---|
Rubriek | Thema: Adhesieve tandheelkunde |
Publicatiedatum | 7 februari 2023 |
Editie | Ned Tijdschr Tandheelkd - Jaargang 130 - editie 2 - februari 2023; 63-72 |
DOI | https://doi.org/10.5177/ntvt.2023.02.22104 |
Er zitten geen programma's in het winkelmandje