Het is bekend dat de studie tandheelkunde veel mentale stress en fysieke belasting met zich meebrengt. Doel van dit onderzoek was in kaart te brengen in welke mate er bij tandheelkundestudenten sprake is van ervaren studiestress, burn-outrisico en lichamelijke klachten. Uit het onderzoek bleek dat vrouwelijke studenten gemiddeld meer studiestress ervoeren dan mannelijk studenten. Op het aspect van emotionele uitputting scoorden studenten gemiddeld ‘hoog’. Daarnaast had 90% van de studenten in het voorliggende jaar lichamelijke klachten. Een sterke correlatie bleek te bestaan tussen lichamelijk klachten en emotionele uitputting en daarnaast hing een sterke wens tot meer (pre)klinische docentenbegeleiding sterk samen met studiestress, burn-out en lichamelijke klachten. De conclusie is dat tandheelkundestudenten de studie gemiddeld als belastend ervaren, zich emotioneel uitgeput voelen en veel lichamelijke klachten hebben. In de tandartspraktijk zullen zij geconfronteerd worden met vele belastende factoren. Daarom dient in de opleiding bij herhaling ruim aandacht te worden geschonken aan het leren omgaan met stressvolle situaties en aandacht voor het lichamelijk welzijn.
The study of dentistry is known to cause high levels of psychological stress and physical strain. The aim of the present study was to determine the degree to which dental students experience study stress, burnout and physical complaints. The study showed female students experience higher levels of study stress, on average, than male students. Students’ mean level of emotional exhaustion was 'high'. In addition, 90% of the students had suffered from physical complaints in the year preceding the survey. A strong correlation was shown to exist between physical complaints and emotional exhaustion, and in addition, a strong wish for more (pre)clinical teacher support correlated with study stress, burnout and physical complaints. It can be concluded that dental students, on average, experience the study as taxing, feel emotionally exhausted and suffer from many physical complaints. In the dental practice, they will be confronted with many taxing factors. In the dental curriculum, therefore, adequate and frequent attention should be given to learning to cope with stressful situations and to maintain physical well-being.
Auteur(s) |
R.C. Gorter
M.S. Bhagwandat H. Song J.J.M. Bruers |
---|---|
Rubriek | Thema: Stress en veerkracht |
Publicatiedatum | 5 juni 2020 |
Editie | Ned Tijdschr Tandheelkd - Jaargang 127 - editie 06 - juni 2020; 365-372 |
DOI | https://doi.org/doi.org/10.5177/ntvt.2020.06.20036 |
Er zitten geen programma's in het winkelmandje