De wet biedt patiënten een laagdrempelige mogelijkheid tot het indienen van klachten. Zorgverleners zijn daarom verplicht een klachtenregeling te treffen die aan een aantal eisen moet voldoen. De meeste tandartsen kiezen ervoor zich aan te sluiten bij de door hun beroepsorganisatie opgestelde regeling. Naast klachtbehandeling bestaat ook bemiddeling, waarvan door patiënten veelvuldig gebruik wordt gemaakt. Bemiddeling blijkt dan ook een succesvol instrument te zijn. Veel klachten vinden hun oorsprong in onvoldoende kennis van het gezondheidsrecht en van patiëntenrechten. Dit pleit voor meer aandacht voor deze thema’s in opleiding en nascholing. De huidige klachtwet wordt naar verwachting dit jaar vervangen door een nieuwe, meer omvattende wet waarin naast aandacht voor klachten ook veel aandacht voor kwaliteit van zorg. Het lijkt er echter op dat het nieuwe klachtrecht afbreuk doet aan de effectieve wijze waarop nu in de tandheelkunde klachten van patiënten worden behandeld.
The law promises patients a readily accessible means of filing complaints. Healthcare providers are therefore required to adopt regulations governing complaints which satisfy a number of conditions. Most dentists choose to adopt the regulations which have been established by their professional organization. In addition to handling complaints, there is also a provision for mediation, which is often used by patients. Mediation appears, then, to be a successful provision. Many complaints have their origin in insufficient knowledge of healthcare legislation and patients’ rights legislation. This demonstrates that more attention should be given to these subjects in educational programmes and programmes in continuing education. The present law governing complaints is expected to be replaced this year by a new, more comprehensive law in which considerable attention will be devoted to the quality of care as well as to complaints. It seems likely, however, that the new law governing complaints will damage the effective manner in which patients’ complaints are dealt with in dentistry today.
Auteur(s) |
J.M. van der Ven
M.A.J. Eijkman W.G. Brands |
---|---|
Rubriek | Onderzoek en wetenschap |
Publicatiedatum | 7 maart 2014 |
Editie | Ned Tijdschr Tandheelkd - Jaargang 121 - editie 3 - maart 2014; 147-153 |
DOI | https://doi.org/10.5177/ntvt.2014.03.14111 |
Er zitten geen programma's in het winkelmandje