Aan tuchtrechtelijke en andere klachten blijkt niet zelden een meningsverschil ten grondslag te liggen over de zorginhoudelijke professionele standaard. Meningsverschillen daarover kunnen zich voordoen tussen tandartsen, maar ook in de tandarts-patiëntrelatie. Een groot deel van de onduidelijkheid die ten grondslag ligt aan dergelijke discussies zou kunnen worden weggenomen door het hanteren van duidelijke, klinische richtlijnen. Aangezien deze nog niet in groten getale voorhanden zijn, zal een tandarts voor het voorkomen van conflicten gebaat zijn bij adequate communicatie. Een tandarts moet zich daarbij bewust zijn van mogelijke belangenverstrengeling en van de bandbreedte die de zorginhoudelijke professionele standaard eigen is. Afwijken van deze bandbreedte omdat een patiënt dat wenst, is geen optie.
With respect to disciplinary and other complaints, it is apparent that they are often based on a difference of opinion concerning professional standards for oral healthcare. Relevant differences of opinion can arise between dentists, but also in the dentist-patient relationship. A large degree of the ambiguity which lies at the basis of such discussions could be removed by the use of clear clinical guidelines. Since these are still scarce in oral healthcare, a dentist will have to rely on adequate communication to avoid conflicts. A dentist must be aware of possible conflicts of interest and of the characteristic range of the professional standards for oral healthcare. Departing from that range at the request of a patient is not an option.
Auteur(s) |
M.A.J. Eijkman
J.M. van der Ven W.G. Brands |
---|---|
Rubriek | Onderzoek en wetenschap |
Publicatiedatum | 10 mei 2013 |
Editie | Ned Tijdschr Tandheelkd - Jaargang 120 - editie 5 - mei 2013; 251-255 |
DOI | https://doi.org/10.5177/ntvt.2013.05.12197 |
Er zitten geen programma's in het winkelmandje