Behandelangst is een veelvoorkomende angst bij kinderen. De mondzorgverlener ziet zich in de praktijk geconfronteerd met lastige dilemma’s omtrent het waarborgen van een goede mondgezondheid voor deze kinderen. De geïndiceerde behandeling gaat de belastbaarheid van het angstige kind veelal te boven, maar wanneer de behandeling niet wordt uitgevoerd, staan de algemene gezondheid en levenskwaliteit op de tocht. In dit artikel wordt een overzicht gegeven van de etiologie van behandelangst bij kinderen. Daarnaast wordt de mondzorgverlener inzicht verschaft in de mogelijkheden die hem/haar ter hand staan om de behandelbaarheid van het kind te vergroten en de angst te reduceren, zodat uiteindelijk de geïndiceerde tandheelkundige zorg kan worden uitgevoerd. Hierin is ruimte voor psychotherapeutische cognitief- en gedragsbeïnvloedende technieken, alsmede farmacologische ondersteuning. De mondzorgverlener zal goed gemotiveerd en weloverwogen de koers moeten bepalen, te allen tijde in het licht van de individuele context van het kind.
Dental treatment anxiety is a common fear among children. The dental health care provider is faced with difficult dilemmas about ensuring good oral health for these children in general daily practice. The indicated treatment usually exceeds the capacity of the frightened child, but when treatment is not performed, the child is at risk of serious general health problems and its quality of life could diminish. This article provides an overview of the aetiology of dental treatment anxiety in children. In addition, the dental practitioner is provided with insight into the possibilities that allow him/her to enhance the treatability of the child and reduce anxiety to such an extent that the indicated dental care can be provided. Psychotherapy and cognitive-behavioural techniques, as well as pharmacological therapies, are currently considered the most acceptable and successful treatments for anxiety and phobia. The dental care provider will have to determine a well-motivated and carefully considered course of treatment, always keeping in mind the individual context of the child.
Auteur(s) |
M.M. Bildt
M.C.M. van Gemert-Schriks |
---|---|
Rubriek | Thema: Kindertandheelkunde |
Publicatiedatum | 7 april 2017 |
Editie | Ned Tijdschr Tandheelkd - Jaargang 124 - editie 4 - april 2017; 215-221 |
DOI | https://doi.org/10.5177/ntvt.2017.04.16214 |
Er zitten geen programma's in het winkelmandje