‘Weet wat je eet’ is in Nederland van oudsher de aanmaning om gezond te eten. Het richtsnoer is ‘de Schijf van Vijf’, een begrip dat een halve eeuw bestaat en bij vier van de vijf Nederlanders bekend is. Het verwijst naar vijf ‘groepen voedingsmiddelen die samen de basis vormen voor een gezonde voeding’ en sinds kort ook naar vijf regels die ‘richting [geven] aan de bewust kiezende en etende consument’. De basis wordt verwoord in overwegend scheikundige termen, de regels in overwegend kwantitatieve. Eten is meten is weten, een natuurwetenschap. Maar anno 2005 is het inzicht voortgeschreden. De mens eet niet bij natuurwetenschap alleen. Eten is in de laatste 25 jaar dankzij liefhebbers voorwerp geworden van onconventioneel wetenschappelijk onderzoek dat de hoogste lof heeft verdiend. In Nederland is deze ontwikkeling aan de universiteiten voorbijgegaan en blijft zij een zaak van liefhebbers. Om te weten wat je eet moet de consument dan ook bij amateurs zijn licht opsteken.
The slogan ‘Weet wat je eet’, literally ‘Know what you eat’, for the sake of rime translated as ‘Read what you eat’, is habitually used in the Netherlands to improve the food habits of the population. What is needed to know, is given by a well known tool, formulated half a century ago, as ‘De Schijf van Vijf’, ‘The Five part Pie chart’. The tool refers to five ‘groups of food which constitute the base of a healthy nutrition’ and recently to five rules of conduct ‘for the choosing and eating consumer’ as well. The base is formulated in chemical terms, the rules in quantitative. To eat is to measure is to know. But since 25 years science has evolved. Mankind does not eat by mere natural science. Food has become the object of unconventional but highly acclaimed research, initiated by amateurs. Dutch universities ignored this development. Consequently the Dutch consumer has to visit amateurs to be able to read what you eat.
Auteur(s) | F. Dijs |
---|---|
Rubriek | Onderzoek en wetenschap |
Publicatiedatum | 1 maart 2005 |
Editie | Ned Tijdschr Tandheelkd - Jaargang 112 - editie 3 - maart 2005 ; 103-107 |
Er zitten geen programma's in het winkelmandje